No acostumo a parlar massa de la meva feina,
però aquest cas ha sigut especial i tenia ganes d’explicar-lo.
Calculo que amb vint i set anys fent de
bomber dec haver anat a mes de mil accidents de trànsit, alguns amb ferits
lleus o inclús il·lesos, d’altres amb morts i ferits greus, accidents molt
aparatosos, múltiples, amb camions implicats, amb cotxes incendiats, víctimes
cremades, amb nens...en fi, de tot.
No sé perquè, aquest rescat em va copsar
especialment, va ser un cas atípic o si més no, jo no m’hi havia trobat mai.
Ens avisen d’un accident amb una víctima
atrapada a una carretera anant cap a Manlleu, l’avís l’ha donat el propi
accidentat i no sap on es troba, només recorda que anava cap a Manlleu però no
sap la carretera ni el punt concret, es troba a fora de la via i fora del
trànsit dels altres vehicles. Sortim dos bombers amb el furgó de salvaments,
dos amb vehicle lleuger i dos amb el camió de primera sortida cap a diferents
carreteres, el primer que el trobi avisarà als altres, no podem fer-ho de cap
altre manera. Es de nit, i veig molt difícil encertar amb la recerca, ja que
pot estar a molts llocs. Es obvi que ha sortit de la via i ha anat a parar
lluny de la visió de la resta de conductors.
Per sort, (encara no sé com) els mossos
localitzen el vehicle que s’ha precipitat uns vint metres barranc avall, el
camió on vaig jo està molt a prop i de seguida hi arribem, veiem el resplendor
dels llums però és molt dret i no hi podem accedir.
Busquem ràpidament un accés donant la volta
per un camí, tallem un cadenat, obrim una porta i enllà veiem un cotxe panxa
enlaire i encara amb les llums enceses. Arribem pràcticament tots els bombers
junts, som un equip de nou companys i comencem a actuar; línea d’aigua, falcar
el vehicle i començar amb les primeres maniobres.
He tingut temps de buscar una finestra amb la
obertura prou ample com per esmunyir-me cap dins el vehicle, tot són vidres
esmicolats i planxa rebregada i allà, suspesa encara pel cinturó, es troba una
dona. Li dono la mà i li demano com es diu,
i respon amb prou coherència, està conscient i encara té el mòbil a la mà amb
el que ha fet la trucada. A dins el cotxe tot pren una altre dimensió, es un
habitacle molt reduït, estic molt incòmode, se’m claven varies peces per
diferents parts del cos, mentre sento els espetecs de les eines dels companys
que comencen les maniobres d’escarceració. La dona em demana que no la deixi
mentre en prem fort la mà, no ho faré, jo estaré amb ella tota l’estona que
calgui.
És una situació en que l’accidentat es troba
totalment vulnerable, en un ambient hostil i molt traumàtic i els bombers estem
per solucionar, dintre de les possibilitats, la situació. Intento donar el
millor de mi mateix, com a professional però també com a persona. Jo m’estimo
més remenar amb les eines, l’assistència psicològica a les víctimes no és el
meu fort però si les circumstàncies ho demanen faig tot el que puc i sé.
Arriba el personal sanitari i li faig una mica d’espai a la infermera, reclinant el seient i traient el reposacaps.
Arriba el personal sanitari i li faig una mica d’espai a la infermera, reclinant el seient i traient el reposacaps.
Un accidentat suspès pel cinturó en un cotxe
bolcat es de les maniobres més difícils en que ens podem trobar, a més em
comuniquen una possible lesió medul·lar, així que em de ser extremadament
curosos en tota la operació.
Els companys segueixen treien les portes i jo
segueixo parlant amb ella, tinc la seva cara gairebé a tocar de la meva, tot i
que ella està de cap per avall. Li han pogut posar una via i sedació, i la cosa
va avançant bastant bé. Per fi veig la llum dels vehicles i es crea un bon
accés per treure-la, tallem el cinturó i lentament deixem caure el cos a sobre
la fusta, molt lentament, de bocaterrosa i mica en mica l’anem treien. Tinc les
cames adormides d’estar en mala posició, en fan mal els colzes de fer força,
però no em queixo, és el que hi ha, tot ha anat bé dins la gravetat.
La dona entra a l’ambulància on el personal
mèdic es farà càrrec d’ella, nosaltres recollim tot el material i les eines i
tornem cap al parc. Es molt tard, negre nit, i fa molt fred, però tornem amb la
satisfacció de fer bé la nostra feina, sempre hi ha coses a millorar, és
veritat, però personalment ho he donat
tot.
Intento no crear vincles emocionals amb les víctimes dels sinistres en que actuem,
però hi ha casos inevitables i no sé perquè, aquest n’és un. Per la nostra part,
els bombers seguirem actuant amb professionalitat i tractant a les víctimes amb
la dignitat que es mereixen, o almenys així és com ho entenc jo.
Que tinguis molta sort.
8 comentaris:
Doncs la meva enhorabona!!! No ha de ser gens senzilla, la vostra feina.
Gràcies, David!!!
Una abraçada i bon any!!!
Gràcies per l'escrit i gràcies per la teva (vostra) tasca.
Vaig patir un accident a la C-17 fa cosa d'un mes, afortunadament sense gaires conseqüències físiques, però podia haver acabat molt molt malament, sempre hi ha una component de sort i en el meu cas va ser un arcén prou ample en aquell precís indret on em van picar per darrera un altre cotxe a 130 km/h i el camió que venia després va poder evitar passar-nos per sobre.
Una abraçada
No ho podies explicar millor. Amb aquest escrit m'han passat 25 anys de vida bomberil pel meu cap. Ets molt gran David!
Enhorabona x la feina ben feta
Enhorabona x la feina ben feta
Només puc donar-te la enhorabona per la feina que fas/feu.
Ets un benparit
Ben fet David i molt bona feina.
Publica un comentari a l'entrada